Er du uddannelsesplanlægger eller underviser på den Grundlæggende Lederuddannelse?
Og har du fokus på at styrke arbejdet med at skabe transfer?
Så kan du her finde inspirerende eksempler på, hvordan der med succes arbejdes med transfer i GLU i dag, og hvordan dette arbejde tænkes styrkes i fremtiden. Der er styrker og potentialer i GLU, som forhåbentligt vil kunne inspirere bredt i alle dele af AMU.
De erfarne undervisere og ledere fra TUP-projektet ”Transfer i forbindelse med forløbsuddannelser” giver her forslag, idéer og eksempler fra GLU på arbejdet med at skabe transfer - klik på overskrifterne og læs mere:
- Forløbsuddannelsernes "læring-arbejde-læring"-struktur
- Pædagogikkens orientering mod at skabe relevans
- Partnerskab mellem skoler og virksomheder før, under og efter
Om projektet
TUP-projektet ”Transfer i forbindelse med forløbsuddannelser” gennemføres i perioden 2010 til 2012 for Undervisningsministeriet af Referencegruppen for Ledelse/HAKL i samarbejde med AMU-udbyderne CPH WEST, KNord, Tradium og Ledelsesakademiet Lillebælt samt konsulentfirmaet LDI – Læringsdrevet Innovation.
I forløbsuddannelserne i AMU arbejder man med helt andre præmisser og forudsætninger end på de korte AMU-kurser. Forløbsuddannelsen Den Grundlæggende Lederuddannelse (GLU) indeholder 13 kursusdage, som typisk fordeles over to til fire måneder.
Undersøgelsesspørgsmålene i TUP-projektets første halvdel har været følgende:
- Hvad er afgørende for at skabe transfer i Den Grundlæggende Lederuddannelse?
- Hvilke elementer er afgørende?
- Hvordan er det i praksis organiseret?
Disse spørgsmål er undersøgt i projektets første halvdel. Og vurderingen er, at svarene, som præsenteres her, vil kunne inspirere til det videre arbejde med at skabe transfer. Både i GLU specifikt og i AMU generelt. Organisatorisk er GLU på mange måder tilrettelagt med henblik på transfer og indeholder mange idéer, som med fordel kan implementeres bredt i AMU. Muligheden for at afprøve teori i forhold til praksis gør potentielt undervisningen mere nærværende for kursisten. Det samme gør tilrettelæggelsen af undervisningen med det formål, at den skal inddrage praksis. Forhold, som forskningen har vist potentielt øger transfer, og som man i AMU generelt vil kunne have stor fordel af at få mere viden om.
Hvilke styrker i forhold til transfer eksisterer allerede i dag på GLU? Og hvilke potentialer synes oplagte at forfølge i det videre arbejde? Disse spørgsmål får du svar på her på siden.
Svarene er indhentet i første halvdel af 2011 via følgende datakilder:
- Fokusgruppeinterview med uddannelsesledere og undervisere fra projektets samarbejdende skoler samt med kursister og uddannelsesansvarlige fra virksomheder, der har anvendt GLU i deres videre udvikling inden for de sidste to år.
- Drøftelse af foreløbige konklusioner med uddannelsesledere og undervisere fra alle landets godkendte GLU-udbydere med yderligere input fra alle.
- Skriftlig eksemplificering af endelige konklusioner fra undervisere tilknyttet udviklingsprojektet.
Generelt har forskningen i at styrke transfer generelt peget på følgende forhold omkring henholdsvis kursisten/medarbejderen, undervisningen og arbejdspladsen som afgørende:
- Kursisten skal være motiveret for og se et formål med efteruddannelsen.
- Undervisningen skal være varieret, relevant og praksisnær, bl.a. gennem inddragelse af praksisnære eksempler fra kursisternes virkelighed, mulighed for at anvende det lærte i praksis mellem undervisningsdagene i et forløb samt mulighed for at reflektere over, hvordan det lærte kan anvendes i praksis.
- Arbejdspladsen skal være gearet til at tage imod og gøre det muligt for kursisten at anvende det lærte i praksis, bl.a. ved at der er opgaver, hvor det lærte kan anvendes, og ved at den nærmeste leder bakker op om og giver medarbejderen tid og rum til at bruge det lærte i praksis. Derudover er det afgørende, at virksomheden har en plan med at sende medarbejderen på kursus, og at den nærmeste leder sammen med medarbejderen forbereder og følger op på undervisningen og det lærte.
Læs om GLU | Se det samlede inspirationskatalog her |